Airi (o.s. Liikanen) Ovaska ja Veikko Ovaska vierailevat kotimaassa

Kuvassa edessä Veikko ja Airi Ovaska Australiasta, taustalla Martti Tulokas puolisoineen sukupäivillä Kouvolassa 21.07.2001.

Airi Ovaska (o.s. Liikanen) aviopuolisoineen oli mukana Liikasten sukuseuran kesäkokouksessa Kouvolassa. Airi (s. 1940) on Anttolan Liikasia, Esko Liikasen sisar. Airi avioitui nuorena maanviljelijä Veikko Ovaskan kanssa vuonna 1963. Nuori pari eleli ensi alkuun Juvalla, jossa syntyivät kaksi vanhinta lasta, kaksi tyttöä Lea (s.1964) ja Anna-Riitta (s.1965). Vuonna 1967 perhe muutti Australiaan,Queenslandin Tully nimiseen kaupunkiin. Siellä perheeseen syntyi kaksi poikaa: Matti (s. 1970) ja Paul (s. 1971).Tullyssä Veikko hakkasi sokeriruokoa ja oli sahalla tössä. Airi toimi siivoojana ja kodinhoitajana. Perhe muutti Mount Isaan, kun Veikko sai kaivoksesta töitä. Nyt Airi ja Veikko viettävät vapaapäiviään Tyynenvaltameren rannalla Bingil Bayssä.

Ovaskat vierailivat ensimmäistä kertaa Suomessa koko perheellä vuonna 1975. Seuraavan kerran Suomeen Airi tuli äitinsä hautajaisiin Paulin kanssa vuonna 1979. Kului 17 vuotta ennen kuin Airi saapui taas kotimaansa kamaralle vuonna 1996. Lapsista Matti kävi Suomessa isänsä kanssa vuonna 1981. Lea kävi talvella 1990 ja kesällä 1991, kun välillä hän oli töissä Englannissa. Anna-Riitta vieraili vuonna 1992 ja Lea kävi häämatkallaan Doug McKinstryn kanssa kesällä 1993. Samana vuonna Veikko kävi äitinsä kanssa hautajaisissa. Ensi kesänä (v. 2002) odottelemme Paulia häämatkalleen Suomeen.