Merja Pönniö

Liikasten sukuseuran arkistonhoitaja vuosina 1995-2001.

Vasemmalta edessä Anna-Liisa Liikanen ja Unto Vainio

Oikealta edessä Helena Allahwerdi, Merja Pönniö, Pirkko Liikanen ja Jorma Piira

Helsingissä 30.7.2000 seuran 15-vuotisjuhlakokouksessa

Tammikuussa v. 1954 paukkuvien pakkasten aikana syntyi Ristiinan Tyyne Annikki (s. 18.9.1915) ja Armas (20.3.1975) Tiusaselle Riihipellolle pieni tytön tylleröinen. Äidin Tyynen o.s. Liikanen, syntymäkoti Kuikonpelto on aivan Riihipellon naapurissa. Silloin syntyi Merja Helena, nykyiseltä sukunimeltä Pönniö. Merjan aviopuoliso on Väinö Juhani Pönniö (s.10.2.1953 Virtasalmi).

Kovin kauaksi ei Merja ole 46 vuodessa ( v. 2000) synnyinkodistaan ehtinyt:välimatkaa noin kilometri. Nykyinen Koti sijaitsee samalla peltoaukealla, jossa aikoinaan on ollut Ponnan torppa ja vapaustaistelija Herman Liikanen. Merjan perheeseen aviomiehen lisäksi kuuluvat kaksi aikuista tytärtä ja 11 -vuotias poika. Joskus Merjan kodissa asustaa myös ”esikoisen” koira Viki. Tyttäret Tarja (s. 29.8.1975 Ristiina) ja Paula (s. 18.8.1977, Ristiina) opiskelevat Lappeenrannassa ja Arto-poika (s. 6.8.1988, Ristiina) käy kirkonkylän ala-asteen 5. luokkaa.

Jos Merja ei ole monesti vaihtanut työpaikkaa, niin myös työnantaja on pysynyt samana, eli Ristiinan kunta ja siellä toimistotyö teknisessä toimistossa. Vuonna 1999 Merja oli vuorotteluvapaalla, koska Artossa todettiin heinäkuussa -98 leukemia. Siinä on ollut työsarkaa toden teolla.

Merjan harrastuksia ovat liikunta, lukeminen ja silloin tällöin ompeleminen. Liikuntamuodoista tennis on lempilaji, on ihanaa päästä ulkokentille pelaamaan.

Koska äitini pyysi syksyllä vuonna 1994 mukaansa sukukokoukseen, johon saapui sitten Liikasia. Aluksi ryhdyimme suunnittelemaan seuran 10-vuotuisjuhlaa. Paikkana oli Ristiina. Merja valittiin yhteyshenkilöksi ja juhlatoimikunnan jäseneksi. Siitä se aktiivinen toiminta seuran hyväksi lähti.

Sukuseuran hallitukseen Merja valittiin Ristiinan juhlakokouksessa, vastuualueena arkiston hoito. Tämän työn on Anna-Liisa Liikanen pannut mallikkaasti alulle. Merja kuuluu Liikasten Ristiinan sukuhaaraan kuten Anna-Liisa Liikanenkin.

Lähde: Liikaslinkki 1/1999

Päivitetty 28.10.2001 Pirkko Liikanen