Sirkka-Liisa Kuusisto

Sukuseuran seppeleet Liikasten sankarivainajille, vapaustaistelija Herman Liikaselle ja Viron vapauden puolesta kaatuneelle Arthur Liikaselle Helsingin Hietaniemen hautausmaan portilla 30.07.2000

LAPSUUS

Kangasniemellä 6.2.1947, Luusniemen kylän vahvuus lisääntyi tyttölapsella. Paukkuvilla helmikuun pakkasilla syntyi Toivo Johannes Liikaselle ja Eevalle (os. Hokkasen) tytär Sirkka-Liisa. Isäni Toivo Johannes oli Luusniemeläisen Liikalan talon Otto ja Emma (Emma os. Montonen, Anttolan Ylivedeltä) Liikasen vanhin poika. Isäni kuoli, jäädessäni 3 kuukauden ikäiseksi, sodassa saamansa vamman seurauksena.

Isäni kuoleman jälkeen, perheemme, äitini ja seitsemän vuotta vanhempi veljeni Veikko muutimme Liikalan talosta omaan pieneen taloon, jonka äitini rakensi näköetäisyydelle Liikalan talosta.

NUORUUS

Elämä jatkui nuoruuden Luusniemellä. Kansakoulun jälkeen olin pikkupiikana kesät maalaistalossa ja talvet Mikkelissä. Näistä ajoista voi jo tänä päivänä havaita pienen historian kulun. Työtehtävät toimintatapoineen ovat muuttunut niin suunnattomasti. Mutta kaikkea tätä voin muistella kiitollisuudella, niistä saatuine oppeineen.

TYÖELÄMÄ/PERHE

Varsinaisen työelämän aloitin n. kuusitoistavuotiaana Kangasniemellä Osuuskaupan palveluksessa. Täältä matkasin Mikkeliin kaupalliseen kouluun, jonka jälkeen v.1969 muutin Lahteen. Lahdessa asuin viisitoista vuotta. Työnantajani tämän ajan oli Oilon Oy.

Näin olin elänyt sinkkuna nuoruuteni, kunnes elämääni astui mies nimeltään Raimo Kuusisto. Miehen myötä sain myös kaksi ”murkkuikäistä” tytärtä. Muutto Helsinkiin tapahtui v.1984. Liikasen sukunimi avioliiton myötä vaihtui v.1988.

HARRASTUKSET

Harrastuksista lähellä sydäntä ovat sotilaskotityö, tässä harrastuksessa olen toiminut Helsinkiin muutostani saakka, osan ajasta hallituksessa. Tutuksi on tullut myös Kiltatoiminta. Erilaiset käsityöharrastukset ovat olleet osa arkea, viimeisimpänä villityksenä tilkkutyöt. Liikunta on ollut osa elämäntapaani, liikunnassa on tällä hetkellä IN sauvakävely. Kesäisin tietysti hyötyliikunta Luusniemen kotimökillä.

Sukuseuraan tulin mukaan Mikkelissä v 1992 (muistaakseni). Kangasiemen sukupäivillä v.1993 minut valittiin seuran hallitukseen. Samalla sain suuret saappaat jalkaani tiedottajan roolissa. Tällä hetkellä vastuunani ovat seuran myyntituotteet.

NYKYISYYS

Työni on toimistotyötä valtion palveluksessa, pitkän ja kapean leivän ääressä. Asumme kauniilla Santahaminan saarella meren ympäröimänä. Mieheni tosin pääsääntöisesti asuu ja hoitaa Luusniemen kotiamme eläkeläisenä, välillä käyden naisissa Helsingissä, kuten hän ilmaisee. Minä tietysti odotan muusan päiville pääsyä ja muuttoa maalle.