Liikasten Sukuseurasta

Liikasten Sukuseura ry perustettiin aikanaan vuonna 1985 sukututkimuksen innoittamana. Paikalla olivat mm. everstiluutnantti Harri Liikanen ja tuolloin kansanedustajana toiminut Erkki Liikanen. Jäsenmaksuksi vuodelle 1985 sovittiin 20 markkaa/henkilö. Säännöissä sovittiin mm. seuraavaa:

Sukuseuran tarkoituksena on selvittää suvun vaiheita ja historiaa, vaalia suvun perinteitä ja edistää yhteenkuuluvaisuuden tunnetta jäsentensä keskuudessa.

Sukuseura pyrkii toteuttamaan tarkoitusperiään

• järjestämällä yhteisiä kokouksia, sukupäiviä, retkeilyjä ja muita toimintaan liittyviä tilaisuuksia
  • keräämällä ja arkistoimalla sukua koskevaa tietoutta
  • selvittämällä ja auttamalla suvun jäseniä selvittämään suvun vaiheita sekä saattamalla tutkimustyön tuloksetjäsentensä tietoon
  • harjoittamalla sukuseuran tarkoitusperiä edistävää julkaisutoimintaa sekä
  • pitämällä jatkuvasti luetteloa suvun jäsenistä.

Seuran ainaisjäseneksi katsotaan jäsen, joka yhdellä kertaa suorittaa jäsenmaksun kymmenkertaisena. Lisäski seuran hallitus voi myöntää vapautuksen jäsenmaksusta korkean iän, sairauden tai muun syyn aiheuttaman maksukyvyn heikentymisen seurauksena. Seuran jäsenen alle 18-vuotiaat lapset voivat liittyä seuraan nuorisojäseninä, jotka ovat vapaat jäsenmaksusta ja joilla ei ole äänioikeutta seuran kokouksissa.

Liikasten sukuseura ry:n standaardin on suunnitellut arkkitehti Tommi Lindh (Ristiinan sukuhaara).

Standaarin värinä on musta ja metallina kulta. Värit perustuvat Savon maakuntaväreihin ja hereldisiin symboleihin. Kilpi on katkaistu ylennetyllä kaarikorolla merkitsemään Liikasenmäkeä. Kilven alakentässä olevat kuusi liekkiä kuvastavat Liikasten sukuseura ry:n useita eri sukuhaaroja. Liekki merkitsee tässä tapauksessa asutusta (lämmitettyä rakennusta tms). Liekkien väri on kulta. Sukuhaarojen lukumäärästä ei ollut tarkkaa tietoa, joten lukumäärät kuvastavat enemmänkin useutta kuin tiettyä lukumäärää.

Liikasten sukuseura ry sai oman lipun virallisesti Pieksämäellä pidetyn sukukokouksen yhteydessä 26.7.2014. Samalla tuli myyntiin sukuseuran viiri.

Lippu naulattiin ja siunattiin kokouksen jälkeen.

Tilaisuudesta on kirjoitus täällä.

Seuran nettisivuja ollaan paraikaa vuonna 2021 päivittämässä ajanmukaisiksi. Olet nyt näillä kokeilusivuilla.

Olemme perustaneet kokeeksi myös Discord-palvelimen, johon seuran jäsemnet ovat tervetulleita keskustelamaan ja järjestämään esityksiä. Discordilla voi paitsi kirjoittaa viestejä, myös puhua puhekanavalla omalla äänellä. Puhekanavalla voi myös jakaa ruudun, joten se sopii myös esitysten pitämiseen. Discordiin löytyy myös sovellukset sekä Applen iPhone- ja iPad- laitteisiin että Googlen Android-laitteisiin.

Jos haluat järjestää Discordissa esityksen ja tiedottaa siitä sukuseuran jäsenille, ilmoita siitä sähköpostilla osoitteeseen liikaslinkki@gmail.com, niin lisäämme sen tapahtumaluetteloon ja voimme myös lähettää sähköpostia jäsenistölle.

Toimintakertomus 2020