Liikasten sukuseura ry:n kunniapuheenjohtaja Harri Liikanen

Vasemmalta Tuula, Anton, Harri, Jacques, Teemu, Dorothée, Caroline, Kaisa, Iris, Amos, Toni.

Harri Liikanen syntyi sota-aikana 11.12.1943 Laitilan eli ”papantalon” peräkamarissa Reisjärvellä, joka silloin kuului vielä Keski-Pohjanmaahan. Nyt tuota suojeltua taloa ei enää ole, kun tuli poltti sen 4.3.2006. Harri on oksa Kangasniemen sukuhaarassa, sillä 26.3.1908 Reisjärvellä syntynyt Otto-isä kuului siihen. Harrin äiti oli Siiri o.s. Häkkinen. Perheen esikoinen oli 1941 syntynyt Mikko. Isän ollessa rintamalla, äiti toimi myymälänhoitajaisän sijaisena Osuuskauppa Suomenselän Tarmolan myymälässä Reisjärven Kalajan kylässä.

Sodan jälkeen tuli 1945 muutto, sillä isä sai myymälänhoitajan paikan Viitasaarelta Osuusliike Sisämaan Ilmolahden myymälästä ja samalla äiti sai postiasemanhoitajan paikan kaupan yhteydessä toimivasta postista. Siellä Harri sai myös siskon, Saara-Liisan eli ”Haala-Liilan” 1946. Kansakoulun I-IV luokat Harri kävi Ilmolahden kansakoulussa. Pyrkimisen jälkeen koulu jatkui Haapajärven Yhteiskoulussa ylioppilaaksituloon saakka 1962. Pitkästä kotimatkasta johtuen Harri asui kouluajan aluksi veljensä ja myöhemmin sisarensa kanssa Matti Pasasen perheessä maalaistalossa Haapajärvellä. Kotona hän kävi vain lomien aikana kääntymässä.

Armeija kutsui Harrin palvelukseen vapaaehtoisena 15.6.1962. Alokasaika meni Kajaanissa upouudella kasarmialueella silloisessa Pohjois-Savon Prikaatissa, joka nykyään tunnetaan Kainuun Prikaatina. Sitten tuli komennus Aliupseerikouluun Ylämyllylle lähelle Joensuuta ja sieltä kurssin päätyttyä Haminaan Reserviupseerikouluun. Upseerikokelas Liikanen matkasi muiden mukana takaisin ”Kajjjaaniin”, mutta jo muutaman päivän kuluttua tuli siirto takaisin Haminaan ”santsariksi” eli apukouluttajaksi seuraavalle kurssille. Sotaväki rupesi kiinnostamaan ja niinhän siinä sitten kävi, että kotiuduttuaan 10.5.1963 Harri pestautui ”kesävänrikiksi” Kajaaniin. Töihin hän pääsi melkein heti eli 1.6.

Opiskelu upseerin ammattiin alkoi Harrin tultua hyväksytyksi Kadettikouluun 17.9.1963. Opiskelu päättyi 19.3.1966 ja samalla hänet nimitettiin luutnantin virkaan Ouluun Pohjan Prikaatiin. Siellä hän koulutti aliupseerioppilaita joukkueenjohtajana ja toimi 2. komppanian päällikkönä.

Harrin saadessa ylennyksen luutnantiksi ja nimityksen luutnantin virkaan Harri meni kihloihin samana päivänä lastentarhanopettaja Tuula Mäkitalon kanssa. Häät vietettiin Oulussa 5.6.1966. Perheen esikoinen Teijo syntyi 1967, mutta hän kuoli jo 1968 hermokudossyöpään. Myöhemmin syntyi Teemu 1969 ja Toni 1972.

Seuraava vaihe elämässä alkoi Helsingissä 1972, kun Harri pääsi Sotakorkeakouluun. Kun vuokra-asuntoja ei ollut, piti ostaa velaksi oma kerrostaloasunto. Tiukkaa oli, mutta kun Tuula-vaimo ryhtyi perhepäivähoitajaksi ja soitonopettajaksi, toimeen he tulivat. Koulu päättyi 1975, ja samalla perhe muutti isompaan rivitaloasuntoon. Työura jatkui Pääesikunnassa aseteknillisessä osastossa toimistoupseerina ja toimistoesiupseerina ja vaatetusteknillisessä toimistossa toimistopäällikkönä. Työn lomassa tuli muutto omakotitaloon 1981. Vakituisen asunnon pysyessä Helsingissä ura jatkui 1993 Ylöjärvellä Puolustusvoimien Tutkimuskeskuksen johtajana everstin virassa, josta Harri siirtyi reserviin 1.1.1997. Työläs omakotivaihe jäi historiaan 2010, kun Harri vaimoineen muutti kerrostaloon Herttoniemenrantaan.

Vakituisesta työstä virkavapaana Harri ehti käymään YK:n sotilastarkkailijan tehtävissä Golanilla ja Siinailla 1979-1980 ja toimimaan suomalaisen rauhanturvapataljoonan komentajana Golanilla 1987-1988. Perhe oli mukana molemmilla kerroilla asuen Tiberiaksessa, Damaskuksessa ja Kairossa.

Harrilla ja Tuulalla on vuonna 2000 hankittu vapaa-ajan asunto Vihdin Herrakunnalla Kotojärven rannalla.
Lapsista Teemu on valmistunut ekonomiksi ja hän työskentelee Danske Capitalissa. Hän on naimisissa ranskalaisen Dorothéen kanssa ja he asuvat Kampissa Helsingissä. Heillä on poika Jacques Edmond Harri (s. 2002 Helsinki) ja tytär Caroline Edith Tuula (s. 2005 Helsinki).

Toni on valtiotieteen kandidaatti ja työskentelee Radikal-mainostoimistossa. Toni on naimisissa Kaisan kanssa ja he asuvat Töölössä Helsingissä. Heillä on poika Anton Kaius (s. 2011 Helsinki) ja kaksoset, Amos Herman ja Iris Amanda (s. 2014 Helsinki).

Harri on saanut kunniamerkit SL K, SVR R1, SL R1, Sam, XXX, YKm UNTSO ja UNDOF. Lisäksi hänet on palkittu sekä puolustusvoimien että Puolustusvoimien Tutkimuskeskuksen kultaisella ansiolevykkeellä. Vuoden Liikaseksi hänet valittiin 2005. Liikasten sukuseuran kunniapuheenjohtajaksi hänet nimettiin 25.7.2015 Kuusamon sukukokouksessa.

Harrastuksia ovat olleet mm suunnistus, postimerkit, mökkeily, pullonavaajien keräily ja remontointi. Sukupuun juurien tonkiminen kiinnosti jo nuorena ja ei ihme, että hän teki aloitteen sukuseuran perustamisesta. Harri on kuulunut sen hallitukseen vuodesta 1985 eli alusta alkaen ja puheenjohtajana vuodesta 1992 vuoteen 2015.