Matti Liikanen

Matti Liikanen on syntynyt helmikuun 19. päivänä 1941 Kangasniemellä. Matti edustaa Kangasniemen Liikasten sukuhaaraa. Hänen isänsä on lähtöisin Rantalan tilalta, jossa Liikasten sukuseura r.y. perustettiin vuonna 1985. Kun hänen isänsä vähän yli 20 -vuotiaana 1920-luvun alussa perusti perheen, hän muutti Rauhasalmelta Rauhajärvelle eli Rauhajärven toiselle puolelle. Tänne isä rakensi vuonna 1932 omakotitalon, jota paikkaa Matti ja hänen veljensä Pekka yhä edelleen vaalivat. Isäni toimi usean vuosikymmenen ajan Kymi OY:n työnjohtajana. Äiti hoiti kotia ja huolehti lasten tarpeista. Lapsia oli kaikkiaan kuusi, joista elossa on enää kaksi.

Nuoruutensa Matti vietti Kangasniemellä ja Mikkelissä opintojen parissa. Matti valmistui merkonomiksi 1961 ja varusmiespalveluksen jälkeen alkoi ansiotyö. Aviopuolisoon Kirstiin Matti tutustui opiskeluaikana ja heidät vihittiin 1962. Matti ja Kirsti muuttivat 1963 Joutsenoon, jossa Matti aloitti seitsemän vuoden työrupeaman Joutseno-Pulp OY:n kirjanpitotoimistossa, Kirsti palkkatoimistossa ja myöhemmin ostotoimistossa. Tämän jälkeen vuonna 1970 Matilla alkoi kausi Volvo-organisaatiossa, joka kesti yli viisitoista vuotta kahdessa eri jaksossa, kolmattakin yrittivät, mutta sopimusta ei syntynyt. Vuonna 1981 Matti perusti oman yrityksen, joka toimi säästöliekillä tuon toisen jakson aikana. Volvolla Matti sai vankan sekä liikkeenjohdon että hallinnon koulutuksen, joka hyöty on käytettävissä hänen oman yrityksensä kautta.

Matti on omasta mielestään jonkinlainen työhullu, mutta jaksaa silti harrastaa liikuntaa. Hän lenkkeilee ja hiihtää kuntoillakseen, pelaa tennistä harrastuksena ja lentopalloa vähän enemmän, vielä viime vuosinakin Suomen mestaruudesta. Golfia Matti on pelannut aiemmin satunnaisesti ja nyt vuosituhannen vaihteessa se on tullut harrastuksena kuvaan mukaan, kun Kirsti myös aloitti harrastuksen.Hän on saanut käydä melko säännöllisesti kertausharjoituksissa. Sotilasarvolta Matti on kapteeni. Leijonatoimintaan hän liittyi melko varhaisessa vaiheessa ja on toiminut erilaisissa tehtävissä yli 40 vuoden ajan, vuodesta 1963 lähtien.

Ennen sukuseuran perustamista Matti oli sitä mieltä, että tunsi lähisukulaisensa melko hyvin, mutta huomasi myöhemmin erehtyneensä. Sukuseuran sihteerinä Matti on oppinut tuntemaan sukuaan melko hyvin. Tätä tuntemusta on edistänut tietokoneelle tallennettu sukurekisteri, josta saa havainnollisen kuvan suvun henkilöistä. Rekisterin ylläpitäminen on tärkeä asia. Matti toivoo sukuseuran jäseniltä jatkuvasti tietoja tapahtumista suvun piirissä; uusien sukuun syntyneiden tiedot, uudet osoitetiedot samoin kuin tiedot niistä, jotka ovat meidät jättäneet.

Matti Liikanen on vuoden 2001 Liikanen. Onnittelemme sukuseuran pitkäaikaista sihteeriä ja jäsenrekisterinpitäjää.