Liikaslinkki 1/2019

Riitta Tanner-Tuominen kertoo Karjalan Nuorista ja lastensa musiikkiharrastuksesta.

Esko Liikanen ja Harri Liikanen muistelevat 29.10.2018 pois nukkunutta Yleisradion lavastajaa Heikki Kalevi Liikasta (s. 29.9.1938), joka oli Vuoden Liikanen 2010.

Eläköitynyt pankinjohtaja Erkki Liikanen nimettiin Suomen Sinfoniaorkesterit ry:n puheenjohtajasi ja julkaisi muistelmiensa ensimmäisen osan Olin joukon nuorin, Otava, 2019.

Reisjärvinen Malla Liikanen pääsi nuorisojärjestö Alliansin edustajana opetusministeri Sanna Grahn-Laasosen vieraaksi TET-päiväksi. Nuorten valtuuskunta kävi myös eduskunnassa.

Isä ja tytär Jouko ja Milla Liikanen kirjoittavat taiteestaan ja yhteisnäyttelystään Ylivieskan kulttuurikeskus Akustiikassa 1-22.1.2018.

Amerikkaan 1900-luvun alussa kadonnesta isoisän isästä Juho Erkki Liikasen tarinasta kirjoitti Kirsi Lehtola. Kirsi arvelee löytäneensä tämän nimelä John Liakinen Tonopahin kaupungista Nevadasta vuoden 1910 väestönlaskennassa. Vuonna 1918 Minnosotasta löytyy puolestaan asevelvollinen Isaac Lukanen, jonka lähimmäiseksi omaiseksi oli merkitty Adolph Lukanen, joka oli Juho Erkin nuorempi veli. Vuoden 1940 väestönlaskennassa löytyy Isaak Luokinen, joka oli Willmar State Hospital nimisessä mielisairaalassa. Kirsi pätyy uskomaan, että Juho Erkki ja Isaac olivat yksi ja sama henkilö, joka kuoli tuossa sairaalassa vuonna 1949.

Olli Liikanen kertoo Oulun Liikasen tilasta sen perustamisesta vuonna 1781 aina 1870-luvulle. Olli kertoo myös kauppias Elisabeth Liikasen tarinan (1850-1903). Lopuksi Olli kertoo arkistojen kätköistä löytämästään Emma Liikasen työläiseläkehakemuksesta, josta paljastuu Emman kuukausiansiot 1928-1935 ja myönnetty eläke 433 markkaa kuukaudessa (nykyrahassa noin 163€/kk).

Maarit Tillman-Leino kertoo löytämistään Liikasten eri sukuhaarojen vapaavuosianomuksista 1740-luvulta.

Lisäksi Maarit kirjoittaa Herman Liikasen äidin Helena eli Leena Hännisen (myöhemmin Hemmelin) opintiestä Kaskisen Benvikissä sijaitsevassa pellavanjalostuslaitoksessa Suomen Talousseuran stipendillä. Hän otti ruotsinkielisessä koulussa ruotsinkielisen nimen ja meni vuonna 1829 Ristiinassa naimisiin haudankaivaja Otto Liikasen kanssa. Äidin opintien ansiota lienee osaltaan Herman-pojan opinhalu ja siitä seuranneet seikkailut.

Maarit kirjoittaa myös Mikkelin Haukkakorholan ikävistä tapahtumista vuonna 1798 oikeuden pöytäkirjoihin perustuen. Kymenkartanon lääninpyöveli Eric Åkerlöf sai kahden riikintaalerin neljän killingin palkkion Heikki Tahvonpoika Liikasen (1768-1798) teloituksesta. Heikki kuului Mikkelin Asilan sukuhaaraan.