Luontokuvaajan kuulumisia Nivalasta

Muutama vuosi sitten Liikaslinkissä oli juttua minusta ja valokuvausharrastuksestani. Sukuseurasta pyydettiin minua kertomaan kuulumisiani teille, ja tässä lyhyesti, mitä elämääni tällä hetkellä kuuluu. Pitkän valokuvaajan harrastajapohjani päätin silloin virallistaa aina ammatiksi asti, ja sillä tiellä olen jatkanut edelleenkin.

Päivät kuluvat kuitenkin edelleen ikkunatehtaamme pyörittämisessä, ja siinä onkin muutaman koronan hiljentämän vuoden jälkeen nyt jälleen täysi työteho käynnissä – kiitos rokotusten mahdollistaman yhteiskunnan avautumisen.

Valokuvaajan ammattitutkinto vuonna 2019 sai heti perään jatkoa seuraavana keväänä, kun suoritin valokuvaajan erikoisammattitutkinnon luonnonvalokuvauksen osaamisalalla. Vastaavia ammattitutkintoja ei Suomessa ole monta suoritettu.

Luonto ja sen valokuvaaminen on ollut jo pienestä pitäen innoituksen aihe. Luonnossa liikkuminen – kameran kanssa tai ilman – tuo mukavaa vastapainoa tehtaassa kuluville päiville. Ainoa harmi on, että päivätöiden vuoksi hienoimmat kuvausolosuhteet tahtovat usein jäädä hyödyntämättä.

Niinhän sitä sanotaan, että koko elämä on oppimisen aikaa. Ainakin omalta osaltani se pitää paikkansa, sillä olen jatkanut opintoja vielä media-alan parissa. Media-alan ammattitutkinto on tällä hetkellä enää virallistamista vaille. Pelkkä valokuvaus kun ei usein enää näissä työtehtävissä riitä, vaan myös videoinnin pitää kuulua tekijän osaamisalaan. Videoon ja sen editoinnin osaamiseen media-alan koulutus onkin antanut hyvät perusteet. Suurin työ on alkanut kuitenkin vasta tästä, ja opiskelua riittää runsaasti taitojen hiomisessa. Onneksi nyt jo enenevässä määrin tulleet media-alan työtehtävät kouluttavat ja harjoittavat käytäntöä todella moniin erilaisiin kuvaus- ja videohaasteisiin.

Ahmapari liikkeellä sysipimeässä metsässä. Kuva: Jyrki Liikanen.

Jatkossa, mikäli elämäntilanne antaa myöten, teen enemmän valo- ja videokuvaustehtäviä ja jätän ikkunatehtaan hoitamista muiden harteille. Haaveena siintää jossain tulevaisuudessa oman luontoelokuvan tai -ohjelman tekeminen. Tämä työ on kuitenkin vasta unelmana ajatuksissa, ja paljon pitää tapahtua ennen sitä.

Luontovalokuviani voitte seurata edelleenkin Instagramin kautta (@leekanen), samoin Facebookissa avoimella omalla sivullani kuin myös Facebookin Jyrki Liikanen Photography -sivulla. Youtubeen tulen jatkossa laittamaan lyhyitä harjoitelmavideoita.

Tällä hetkellä – kun pimeää riittää – projektinani on saada kuvia luonnon aroista yöliikkujista ja erityisesti ahmasta. Ahmoja on onneksi lähiseudulla, mutta kun villieläinten kanssa toimii, kaikki on todella haastavaa saada onnistumaan. Mutta toivottavasti jatkossa työn tuloksia saatte nähtäväksi jollain tavalla.

Nivalan Tillarigalleriassa on tulevana tammikuuna luontokuvanäyttelyni, joka kertoo kotiseutuni vesistöistä ja kuinka ihmisen toiminta muuttaa ja on muuttanut vesien laatua. Tämän näyttelyn ensiesitys oli viime kesänä Vetelin Taidekartanossa.

Kuvaamisiin, ja muistakaa virkistäytyä luonnon avulla turvallisesti!

Merikotka männyssä. Kuva: Jyrki Liikanen.

Kommentoi