Sukuseuran perinnehenkilö kuvissa

Herman Liikanen syntyi Ristiinan pitäjässä 13.5.1835 ja kuoli Kuhmalahdella 13.4.1926. Hänen vaiherikkaan elämänsä ajalta ei ole jäänyt kovinkaan  paljon valokuvia. Lapsuus- ja nuoruusajalta ei tunneta yhtään kuvaa. Italian matkalta, jonka hän teki vuosina 1861–1862 osallistuakseen Garibaldin joukoissa maan vapaustaisteluihin, ei tiettävästi ole yhtään kuvaa. Eikä löydy valokuvia siltäkään ajalta kun hän matkusti  vuonna 1864 Tanskaan ja osallistui siellä  Tanskan ja Preussin sotaan. Hän haavoittui pahoin Dybbølin taistelussa, josta seurasi pitkä toipumisaika sairaalassa  Kööpenhaminassa. Olisi lähes lottovoitto, mikäli jostain löytyisi valokuvia kyseisiltä ajoilta. Palattuaan Suomeen Herman Liikanen ilmeisesti melko pian kävi valokuvaamossa ja kuvautti itsenä Tanskan armeijan aliluutnantin (sekondløjtnant) asepuvussa.

Palattuaan Tanskasta Suomeen Herman Liikanen sai vuonna 1865 joulukuun alussa paikan kirjanpitäjänä Hypoteekkiyhdistyksessä. Hän oli saanut eron Tanskan armeijasta maaliskuussa 1865 ja palannut Suomeen kesäkuun alussa. Kuva, jossa Liikanen istuu tuolilla nojaten pöytään, on ilmeisesti otettu Hypoteekkiyhdistyksen toimistossa. Kuva on Hypoteekkiyhdistyksen arkistosta.
Rintakuva siviilipuvussa lienee myöhemmältä ajalta kuin Hypoteekkiyhdistyksessä otettu kuva. Siinä Herman Liikanen näyttäytyy parhaassa miehuusiässään.
Pirkko Liikanen suunnitteli ja teetti vuonna 2004  Herman Liikasesta postimerkin. Siinä on edellä näkyvä rintakuva taustanaan Kuhmalahden pappila, missä Liikanen kuoli. Pappilan kuva on Pirkko Liikasen ottama.
Vanhuuden kuva asennossa seisovasta Herman Liikasesta on otettu pappilan pihalla Kuhmalahdella, missä hän usein vieraili sisarensa pojan perheessä.
Suunnilleen samalta ajalta on Suomalaisella Klubilla toukokuussa 1914 otettu kuva, jossa Herman Liikanen istuu juhlittavana kunniamerkkeineen. Tuolloin Herman Liikanen oli 79-vuotias. Hän oli juuri käynyt Tanskassa, jossa oli järjestetty Tanskan-Preussin sodan 50-vuotisjuhlat. Tuolloin hänelle luovutettiin Dannebrogsman-ritarimerkki, korkein kunnianosoitus, jonka tanskalainen upseeri voi saada. Tuo merkki on kuvassa hänellä rinnassaan kuten hänen aikaisemmin saamansa ritarimerkkikin. Ensimmäisenä rivissä on  Pyhän Andreaksen ritarikunnan mitali, joka myönnettiin hänelle osallistumisesta 20-vuotiaana aliupseerina Krimin sodassa Haminan puolustustaisteluihin. Kuvassa näkyvät Tanskan liput viittaavat siihen, että Herman Liikanen on juhlittavana Tanskassa saamiensa huomionosoitusten vuoksi.  Kuva on Helsingin Suomalaisen Klubin arkistosta.

Herman Liikasen patsas – Garibaldino Finlandese – on Roomassa Garibaldin puistossa Suomen tiede- ja kulttuuri-instituutin Villa Lanten aidan vieressä. Patsaan on tehnyt kuvanveistäjä Bino Bini, ja sen on lahjoittanut professori Roberto Wis. Rintakuvasta on kopio Suomen sotamuseossa.

Vuonna 2004 paljastettiin Kuhmalahdella pappilan ulkoseinään sijoitettu Herman Liikasen pronssinen muistolaatta. Sen teki kuvanveistäjä Tauno Ruuska ja rahoitti Suomen Hypoteekkiyhdistys. Toinen kappale muistolaatasta on Liikasen synnyinpitäjässä Ristiinassa. Suomen Hypoteekkiyhdistyksellä on sama laatta hieman eri tekstillä.

Vuonna 2015 Liikasten sukuseura teetti Hypoteekkiyhdistyksen tuella Herman Liikasesta mitalin. Sen teki kuvanveistäjä Pekka Pitkänen, eräs maamme tunnetuimmista kuvanveistäjistä. Pronssinen mitali on valettu, ja sen halkaisija on 12,5 cm. Mitalin etupuolella on Liikasen rintakuva asepuvussa ja kääntöpuolella hänen saamansa Dannebrog-hopearisti. Sukuseura on luovuttanut mitalin Suomen sotamuseolle, kansallismuseon mitalikokoelmaan sekä Tanskaan 1864 käydyn sodan museoon. Luonnollisesti mitali on myös Hypoteekki­yhdis­tyk­sellä.

1 ajatus aiheesta “Sukuseuran perinnehenkilö kuvissa”