Joulukuun 2023 kuva

Hyvää 106. Itsenäisyyspäivää

kotisivuillamme vieraileville ja erityisesti sukuseuramme jäsenille.

Suomen suuriruhtinaskunta itsenäistyi Venäjästä omaksi tasavallaksi 6. joulukuuta 1917. Bolševikit olivat kaapanneet Venäjällä vallan lokakuun vallankumouksessa 7.–8. marraskuuta 1917, ja joulukuun 4. päivänä 1917 P. E. Svinhufvudin johtama senaatti antoi Suomen itsenäisyys­julistuksen. Eduskunta hyväksyi itsenäisyysjulistuksen joulukuun 6. päivänä äänin 100–88.

Kuvan näkymä on Edvin Laineen ohjaamasta elokuvasta ”Tuntematon sotilas” vuodelta 1955. Kuva on kurssitoverini Lars-Olof Fredrikssonin luoma.

Harri Liikanen
Kunniapuheenjohtaja

4 ajatusta aiheesta “Joulukuun 2023 kuva”

1. Nouri Werdi

Ja tässä sukuseuran kontekstissa hyvä muistaa, että Herman Liikanen teki pitkään töitä Svinhufvudin äidin kanssa Hypoteekkiyhdistyksessä. HL oli vuonna 1917 jo 82-vuotias ja asui Hirvensalmella, mutta oli edelleen aktiivisesti yhteyksissä itsenäisyyden alkuajan moniin avainhenkilöihin Helsingin Suomalaisen klubin verkostonsa kautta.

2. Anne Ekroos

Hyvää Itsenäisyyspäivää sinullekkin Harri.
    Kiitos tästä tunteita herättävästä kuvasta ja taustatiedoista.

3. Eija Kultanen-Käkelä ja puoliso Jarmo Käkelä

Hyvää 106 itsenäisyyspäivää kuusamosta!🇫🇮