Kahdesti juhlittu kunnianosoitus

Suomen presidentti Sauli Niinistö myönsi minulle viime vuonna itsenäisyyspäivän alla Suomen Leijonan ritarikunnan ritarimerkin. Olin tästä kunnianosoituksesta yllättynyt ja tietenkin hyvin iloinen.

Kunniamerkkiopas-julkaisun mukaan Suomen Leijonan ritarikunnan ansiomerkkejä annetaan tunnustukseksi huomattavista siviili- tai sotilasansioista. Organisaatiot tai yritykset tekevät ehdotuksia kunniamerkkien saajista keskusjärjestöille tai ministeriöille. Ministeriöt käsittelevät ehdotukset ja Valtioneuvoston jäsenet esittävät kunniamerkin saajia ritarikuntien hallitukselle, joka puolestaan käsittelee ehdotukset. Ritarikuntien kansleri esittelee esitykset kunniamerkkien saajista suurmestarille eli tasavallan presidentille, joka myöntää kunniamerkkejä harkintansa mukaan. Myöntämisen jälkeen kunniamerkit ja -kirjat kulkeutuvat ministeriöiden kautta ehdottajille, jotka tahoillaan järjestävät kunniamerkinjakotilaisuuden.

Minulle kunniamerkkiä ehdotti työnantajani Suomen ympäristökeskus (SYKE), joka on valtion tutkimus- ja asiantuntijalaitos. SYKEn toimintaa ohjaavat ympäristöministeriö sekä maa- ja metsätalousministeriö.

SYKE järjestää yleensä tilaisuuden kunniamerkkien jakamiseen seuraavan vuoden maaliskuussa, jolloin pidetään puheita ja  nautitaan kakkukahvitkin koko henkilöstön kera. Koronaepidemia kuitenkin sekoitti normaalin käytännön, ja tänä vuonna tilaisuus järjestettiin virtuaalisena etätilaisuutena, johon osallistuimme kukin kotoamme. Varsinainen luovutustilaisuus siirtyi osaltani marraskuulle hieman pienempään tilaisuuteen. Sain kuitenkin kunniamerkin juuri ennen seuraavien myöntöä! Kunniamerkin saaminen aiheutti uuden onnittelujen ryöpyn, eli sain juhlistaa tätä kunnianosoitusta oikeastaan kahdesti.

Kunniamerkkiä saa kantaa vain tietynlaisissa tilaisuuksissa ja asuissa, joihin minun pitääkin perehtyä vielä tarkemmin. Toivottavasti joskus pääsen osallistumaan tilaisuuteen, jossa saan kantaa kunniamerkkiäni.

Sari Kauppi ja Suomen Leijonan ritarikunnan ritarimerkki.

Olen koulutukseltani ympäristöekologian tohtori ja työskentelen Suomen ympäristökeskuksessa erikoistutkijana. Tutkimusaiheinani viime vuosina on ollut kaivosten ympäristövaikutukset, haitallisten aineiden hallinta kiertotaloudessa, muovien kestävä kiertotalous, sekä ympäristöstä löytyvät lääkeaineet. Työni on monipuolista aina lausuntojen antamisesta eduskunnan valiokunnille (pyydettäessä), erilaisiin kansallisiin ja kansainvälisiin tutkimus- ja verkostoitumistöihin. Annan työssäni myös paljon taustatietoja ja haastatteluja viestijöille, kuten lehdistölle, radioon tai televisioon. Ehkä hauskimpana tämän vuoden töistä on ollut taustatiedon antaminen eräälle tv-sarjalle. Siitä kuitenkin voin kertoa tarkemmin vasta myöhemmin.

Liikasten sukuun kuulun äitini, Raija Ruususen (o.s. Liikanen) kautta.

Lähde: Suomen Valkoisen Ruusun ja Suomen Leijonan ritarikunnat, Kunniamerkkiopas, 2019.