Tekoäly testissä

Helsingin Sanomien 11.12.2022 julkaisema pääkirjoitus innosti minutkin kokeilemaan ChatGPT-tekoälyohjelmaa. Keskityin kokeilussa sukuseura-asioihin.

Ensimmäiseksi kysyin: ”Miksi kannattaa liittyä sukuseuraan?”

ChatGPT:

Sukuseuroilla on useita hyviä syitä liittyä. Ensinnäkin, ne tarjoavat mahdollisuuden tutustua omiin juuriisi ja sukulaisiisi paremmin. He voivat auttaa sinua selvittämään sukututkimustasi ja saatat jopa löytää uusia sukulaisia sukuseuran kautta. Toiseksi, sukuseurat järjestävät usein tapahtumia ja kokoontumisia, jotka tarjoavat hyvän tilaisuuden tutustua muihin jäseniin ja viettää aikaa yhdessä. Kolmanneksi, sukuseurat ylläpitävät yleensä jonkinlaista sukukirjaa tai muuta dokumentaatiota suvusta, joka voi olla erittäin arvokas lähde sukututkimuksellesi. Kaiken kaikkiaan liittyminen sukuseuraan voi olla hyvä tapa tutustua omaan sukuun ja ylläpitää yhteyttä sukulaisiisi.

Seuraavaksi pyysin ohjelmaa kirjoittamaan sukukokouksen avajaispuheen.

Hyvät sukulaiset,

Tervetuloa sukukokoukseemme! Olen erittäin iloinen, että olette kaikki saapuneet tänne tänään ja että saamme viettää aikaa yhdessä. Tämä on erityisen tärkeä tilaisuus meille kaikille, koska se antaa meille mahdollisuuden tutustua toisiimme paremmin ja ylläpitää yhteyttä sukulaisiimme.

Sukuseuramme on perustettu vuonna [vuosi], ja sen tarkoituksena on edistää suvun yhteyksiä ja ylläpitää perinnettämme. Vuosien varrella olemme järjestäneet monia tapahtumia ja kokoontumisia, ja olemme saaneet nauttia yhdessäolosta sukulaisten kanssa. Tänään meillä on tilaisuus jatkaa tätä perinnettä ja viettää aikaa yhdessä.

Toivon, että nautitte tästä päivästä ja että saamme jakaa kokemuksiamme ja muistojamme yhdessä. Olkaa hyvä ja nauttikaa päivästä! Kiitos.

Muutaman muun kokeilun jälkeen pyysin apuriltani kymmenen rivin mittaisen runon sukukokouksesta.

Sukukokouksessa istutaan yhdessä
Ja jokainen kertoo tarinansa
Vanhemmat muistelevat menneitä
Ja lapset kuuntelevat kiinnostuneina

Sukulaiset tulevat kaukaa ja läheltä
Ja yhdistävät voimansa suvun yhteiseksi
Vanhat kuvat käydään läpi yhdessä
Ja uusia otetaan kunniakkaasti

Sukukokous on aina juhlaa
Ja siitä jää mieleen paljon iloa
Se on tapa pitää yhteyttä
Ja jakaa perinteitä sukupolvelta toiselle

Sukukokous on tilaisuus yhdistää
Ja muistaa niitä, jotka eivät enää ole meidän joukossamme
Se on aika muistella menneitä
Ja suunnitella tulevaa yhdessä.

Herättääkö ChatGPT ajatuksia?
Mainittakoon, että myös artikkelikuva on tekoälyn aikaansaannos. Kuvan teki pyynnöstäni Midjourney-niminen sovellus.