poinsettia, christmas, christmas background-3024434.jpg

Joulutervehdys 80-luvulta

Sukuseuran jäsen Jaana Härkönen Pudasjärven sukuhaarasta lähetti minulle oheisen joulukortin, jonka hän oli saanut 1980-luvulla.

Kortti oli postitettu Äkäslompolossa 19.12.1983 ja matkasi määränpäähänsä Kemin Etelärantakadulle.

Erkki Liikanen 1980-luvulla
Erkki Liikanen Johanneksen sukuhaarasta joulupukkina.

Sain tästä syyn soittaa Erkille ja kysellä kuulumisia. Hyväntuulinen Erkki muisteli joulupukin uraansa näin:

Matkailun edistämiskeskus teki aikoinaan joulupukkielokuvan, jossa minä olin tietysti pukkina. Siinä oli monta eri tapahtumaa. Oltiin muuan muassa Rukalla. Siellä oli tanssijatyttöjä esimerkiksi Afrikasta. He olivat ilmiömäisiä tanssijoita, mutta joulupukin piti opettaa heille hiihtämistä. He kaatuilivat heti kun saivat sukset jalkaansa. Eivät siis pysyneet tosiaankaan sekuntiakaan pystyssä vaan menivät heti nurin ja nauroivat vääränä koko ajan.

Sitten tehtiin Finnjetillä reissu Saksaan, ja sen aikana kuvattiin joulupukin matkoja Eurooppaan. Sitten oli lentokonehommeleita ja kaikkia tämmösiä. Markkinoitiin Suomea ja joulupukkia Eurooppaan.

Sitten oli kuuluisa, 75 kilometriä pitkä Finlandia-hiihto, jonka hiihdin joulupukin vaatteissa. Se oli rankkaa: vaatteet paino, kun ne hikos siinä matkalla. Ai että se oli kova posti.

Erkki ei muistanut, milloin mainosfilmi tehtiin. Sanomalehti Karjalaisen Kaiku-digiarkistosta löysin sopivan tuntuisen ohjelman, joka lähetettiin ”television kakkosverkossa” tapaninpäivänä 1980. Ohjelman nimi oli Joulupukin maa, ja näin sitä esiteltiin:

Joulupukki tulee Lapista, porojen ja pakkasen maasta. Tapaninpäivän ohjelmassa Joulupukki Suomessa parran ja peruukin takaa paljastuu Erkki Liikanen. Ohjelma yrittää kertoa eri maitten katsojille, että Suomessa tapahtuu ja siellä on kivaa niin kesällä kuin talvellakin.

Saman päivän Helsingin Sanomissa ohjelmateksti oli hieman erilainen:

On kiistelty siitä, mistä maasta joulupukki on kotoisin. Tämä elokuva pyrkii todistamaan, että Suomestahan se joulupukki tulee, Lapista, porojen pohjoisesta. Joulupukin parran ja peruukin takaa paljastuu Erkki Liikanen. Tuottaja Filmituotanto Tuure A. Korhonen Oy. Ohjaaja, kuvaaja ja leikkaaja Sakari Rimminen.

4.3.1980 Karjalaisessa kirjoitettiin Saimaan markkinoimisesta myös talvisena loma-alueena:

Tällä viikolla tallentuu filmille Saimaan läpihiihto, Arktisen Saimaan hiihto. Kahdeksan miestä hävisi maanantaina lumisateeseen Savonlinnasta ilmestyäkseen taas ihmisten ilmoille sunnuntaina Lappeenrannassa. Tästä viikon retkestä tehdään puolen tunnin televisioelokuva, jota on tarkoitus levittää ulkomaille. Matkailuväki onkin mukana yrityksessä.

Jutussa oli haastateltavana Matkailun edistämiskeskuksen (MEK) markkinointipäällikkö Matti Höök. Hän kertoi, että MEK tekee yhdessä Finnairin ja Yleisradion kanssa matkailumarkkinointifilmiä:

Joulupukkina häärii Erkki Liikanen, viimeksi Finlandia-hiihdossa.

Uskottava se on, että joulupukki Liikanen osallistui vuonna 1980 Finlandia-hiihtoon. Uskoa pitänee sekin, että lumiukot laskevat kelkalla.

Hyvää Joulua kaikille!

3 ajatusta aiheesta “Joulutervehdys 80-luvulta”

1. Jaana Härkönen

Tästä kuvasta tulee Hyvälle mielelle. Hyvää joulua kaikile sukulaisille tasapuolisesti.
    T. Jaana

1. Aila Kalkaja

Kiitos ssmoin sinulle Jaana ja kaikille suvun jäsenille.

Metsän hiljaisuus, puut lumesta taipuu. Sininen hetki vie pois kesän kaipuun.
      Jostain leijailee nenään tuoksu piparin ja kinkun,
      maahan murennan kurrelle ja pikkulinnuille limpun.
      Lumihiutale hiljalleen leijailee maahan, rauhallista joulua toivottaa saanhan.

Joulun aikaa rauhaisaa, Vuotta hyvää alkavaa!
      Aila ja Martti Kälkäjä