Sukujuuret tutuiksi Kangasniemellä

Kangasniemen kunnantalolla pidettiin lauantaina 24.9.2022 kaikille avoin ja ilmainen Sukujuuret tutuiksi -tapahtuma. Järjestäjinä olivat Laitisten, Liikasten, Liukkosten, Lukkaristen, Marttisten ja Tissarin sukuseurat sekä Suur-Savon Sukututkimusyhdistys.

Varsinainen ohjelma alkoi puolenpäivän aikaan Kangasniemi-salissa, jossa sukuseurat ja sukututkimusyhdistys esittelivät aluksi toimintaansa. Kahvitauon jälkeen vuorossa oli kaksi asiantuntijaesitelmää. Ensimmäisenä oli vuorossa FM Olli Liikasen tietoisku perinteisestä sukututkimuksesta. Olli kuitenkin valitettavasti sairastui tilaisuuden aattona, joten Ollin laatiman esitelmän piti hänen sijastaan Anne Ekroos – ja hienosti pitikin. Annen jälkeen FM, ammattisukututkija Ari Kolehmainen piti kiinnostavan esitelmän Kangasniemen sukujen isälinjojen vaiheista ja keskinäisistä yhteyksistä.

Sukuseuroilla ja sukututkimusyhdistyksellä oli kunnantalon aulassa esittelypisteet, joissa kävijät saivat tutustua näytteille pantuun aineistoon ja esittelijöihin. Liikasten pöydässä oli Liikaslinkkejä, Erkki Liikasen kirjat Olin joukon nuorin ja Komissaari sekä muutamia myyntituotteita, kuten lasinpuhaltajamestari Jaakko Liikasen puhaltama ilmapuntari.

Päivän päätteeksi tehtiin vielä hautausmaakierros Kangasniemen vanhalla hautausmaalla.

Päivä oli kaiken kaikkiaan antoisa ja ilmapiiri leppoisa, kuten oheiset kuvat osaltaan todistavat. Alimmassa kuvassa on Pekka Lukkarinen, jolle erityiskiitos hänen sukuseuralle antamastaan lahjoituksesta. Kiitos kaikille muillekin asianosaisille, niin järjestäjille kuin kävijöillekin. Kangasniemellä oli taas kerran ilo käydä!

Kuvat: Maarit Tillman-Leino ja Anne Ekroos.

2 ajatusta aiheesta “Sukujuuret tutuiksi Kangasniemellä”

1. Anne Ekroos

Kyllä, mukavaa oli. Aluksi jännitti kovasti hypätä Ollin saappaisiin, mutta hyvä aineisto ja Ollin opit helpottivat luennon pitämistä.