Harakka kiiltävän perässä

Sirpa Myllylahti on Liikasille jo tuttu taannoisesta kirjoituksesta, jossa esittelin hänen jousiammuntasaavutuksiaan vuoteen 2021 asti. Siitä pitäen olen seurannut etänä hänen käymiään kisoja, ja mukana jännittämässä on ollut myös Sirpan kaksossisko Jaana Härkönen.

Viimeksi jännitettiin (tarkemmin sanottuna minä ja Jaana jännitimme; Sirpa keskittyi suorituksiinsa rennosti) lauantaina 4.2.2023, kun Sirpan oma seura Pohjan Jousi järjesti Kemin Puukkokisan. Kuten kisan nimestä voi päätellä, palkintoina oli kemiläisen taitajan tekemiä Korpikannel-puukkoja. Sirpa tunnustaa olevansa harakan tavoin kaiken kiiltävän perään, joten pakkohan kisaan oli osallistua. Kisaan osallistui sivumennen sanoen myös puukkojen tekijä Aarno Korpikannel.

Kisat alkoivat kello 11.35, mutta pääsimme Jaanan kanssa seuraamaan valmisteluja pikaviestisovelluksen välitykselllä jo pari tuntia aikaisemmin.

Jännittävien kisojen päätyttyä monta tuntia myöhemmin pyysin Sirpalta katsausta sekä Puukkokisasta että tulossa olevista kisoista. Näin hän kertoili:

Hallikisakausi on käynnissä. Yritetään saada kisoja alle ennen Varkaudessa käytäviä SM-kisoja. Osallistun siellä sekä Masters-sarjaan (entinen nimitys seniorit) että yleiseen sarjaan. Ne käydään peräkkäisinä päivinä, joten on mahdollisuus osallistua molempiin.

Ensin en ollut menossa omiin kisoihin, mutta Kemi-kisassa palkintohoukuttimena oli puukko, joten kiiltävän perään oleva harakka ilmoittautui puukkojahtiin. Kisaajia oli liki 40 junioreista masterseihin. Itse peruskisa meni hyvin, vaikka ihan parilla viime kierroksella kilpakumppani meni 4 pisteellä ohi. Peruskisan jälkeen kisat jatkuivat pudotuksilla, joissa parikilpailun voittaja meni jatkoon. Pudotuksessa (parikisassa) pisteet lasketaan niin, että kolmen nuolen jälkeen se joka ampuu isomman yhteenlasketun summan, saa 2 pistettä. Kuudesta pisteestä menee poikki.
Lopulta finaalissa kilpakumppani vei voiton 6–4.

Nyt täytyy ennen seuraavia kisoja korjata jänteellä oleva nokinpaikka (se kohta, johon nuoli laitetaan jänteelle). Huomasin kisojen aikana, että se on hieman harskuuntunut, joten on tehtävä uusi, ettei kisoissa sitten tule yllätyksiä ja nokinpaikka purkautuu. Niinkin on kerran käynyt, mutta onneksi oli tippaliimaputkilo mukana, niin sain langat liimattua kiinni. Välineitäkin kannattaa huoltaa välillä.

Jänne ja jänteellä oleva nokinpaikka. ”Rumaksi on päässyt”, totesi Sirpa.

Sirpa sai siis hopeaa ja voitti lisäksi himoitsemansa puukon, koska hän ampui lähimmäksi oman sarjansa Suomen ennätystä. Vaikka puukkoa tavoiteltiin, silti puukon voitto oli yllätys, koska sarjoja oli monta ja usealla oli mahdollisuus se voittaa. Puukkoja oli jaossa kolme: tähtäin-, vaisto-, ja taljajousiampujille. Mainittakoon, että puukon tekijä Aarno Korpikannel tekee puukkojen tupet kalannahasta, jota hänellä on kotonaan monen pakastimen täydeltä. Tehdäänpä kalannahasta muutakin, tietää Korpikannel – jopa rintaliivejä.

Onnelliset puukon voittajat. Vasemmalla Virpi Kalliosalo (vaistojousi), keskellä Sirpa (tähtäinjousi) ja oikealla Lauri Rytky (taljajousi). Kuva: Merja Rytky.

Sirpa näytti vielä kuvan laukustaan.

Jousipyssy laukussa purettuna: runko, lavat, sivuvakaajat, v-bar johon kiinnitetään sivuvakaajat, ja etustabiili, jänne ja tähtäin.

Onneksi olkoon kisamenestyksestä ja rutkasti onnea tuleviin kisoihin! Seuraavat kisat ovat Pellossa 18.2. Tosin Sirpan osallistuminen on epävarmaa, sillä jousipyssystä meni viikonloppuna tähtäin rikki. Ei muu auta kuin tilata uusi tähtäin ja toivoa, että se ehtii Pellon kisoihin. Varkauden SM-kisoissa on Masters-sarjan kisa 31.3. ja yleisen sarjan kisa aprillipäivänä. Saa taas jännittää!

1 ajatus aiheesta “Harakka kiiltävän perässä”

1. Anne Ekroos

Olipa taas mukava ja mielenkiintoinen juttu aiheesta, mistä minulla ei aikaisemmin ollut oikeastaan mitään tietoa. Oikein paljon onnea ”harakka”. Toivottavasti kuulemme kevään kisojen menestyksistä lisää.